CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, 26 September 2007

Batang Buruk/Ranting Buruk

Puas aku mencari resipi batang buruk, maklum ler Batang buruk memang peberet aku.. tapi tidak ketemu...tak ada siapa yang sudi menderma resipi batang buruk untuk aku....seingat aku masa sekolah menengah dulu aku pernah try buat batang buruk sendiri ikut resipi yang pernah aku jumpa di dalam surat khabar,tapi kulitnya keras macam kayu hidup...sejak itu aku tak pernah lagi buat batang buruk sendiri, kalau nak makan batang buruk aku cuma order saja.

Semenjak hidup di UK ni aku mula meleleh air liur nak makan Batang Buruk...tapi,mana aku nak cari??? nak mintak orang dari Malaysia poskan...silap hari bulan sampai dah hancur lebur!

Semalam aku buat eksperimen melalui apa yang aku tahu pasal Batang Buruk, dan aku buat sedikit pengubahsuaian, menurut kawaku nama sebenarnya Ranting Buruk kerana menggunakan kulit popia...hasilnya memang best giller, sekali hadap...licin!!

Ranting Buruk
bahan
2 cawan kacang hijau
1/2 cawan gula(kalau nak manis tambah lagi)
kulit popia secukupnya
1 biji telur
minyak masak

cara

-kacang hijau digoreng tanpa minyak hingga masak dengan api yang kecil.
-buang kulit(proses ini aku tak lalui sebab aku beli kacang hijau yang memang dah tak ada kulit..kehkehkeh)
-kisar kacang bersama dengan gula hingga halus...tapis jika perlu. ketepikan.

Kulit batang buruk....


- potong kulit popia kecil-kecil bersaiz lebih kurang 2cm x 4cm...kalau nak buat saiz lebih besar boleh aje!!
-Pukul telur sedikit..
-Gulungkan kulit popia, sapu telur di bahagian hujungnya supaya gulungan tidak terbuka. Buat hingga habis...goreng hingga kekuningan-kuningan..
-Toskan.
-Lumurkan kulit popia , dan masukkan juga ke dalam bahagian yang berongga dengan tepung kacang hijau tadi,
-Simpan dalam bekas kedap udara atau boleh lah di ngap terus!
Batang Buruk Kulit Popia, aku pernah makan sekali masa aku beraya di rumah kawan 2 tahun lepas....

4 comments:

jo ayee said...

wahwah..rajinnya buat btg buruh..kuih remeh ni..rozie..i x pernah jumpa kacang hijau yg tak der kulit.brand apa ? apa yg dia tulis kat plastic? btw..ada member kat sini buat..dia taruk dalm oven kulit popia tu..entah cam mana dia buat..nanti la nak tanya..saja..just to share info.:)

Rozie said...

jo..
moong bean washed , jenama East End kalu tak silap...
Remeh ker??? kalu dah suka, lautan api sanggup ku renangi kehkehkeh...sy tak da resipi tertentu utk buat batang buruk ni,eksperimen yg sy buat cuma ikut logik dan naluri sj. Hasilnya memang memuaskan hati!!!

butaseni said...

haaaaaaaaaaaaa ni adalah peberet mak saya

rusdi nasir yussof said...

amboi rajinnye rozie,,ni rasa nk bertndang rmh ms raya nih nk habiskan btg buruk hihihi...kuih raya ingat nk buat jgk la...tp tgk tahap kerajinan la(dulu last buat ms sekolah rendah lps tu malassss heeehe)

-ann-