CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday 19 February 2007

Happy Chinese New Year


Aku hampir terlupa akan kedatangan Tahun Baru Cina esok sehinggalah aku mendapat email daripada Gaban menyatakan beliau bercuti selama 5 hari bermula hari sabtu yang lalu..Di England tidak sedikit pun aku merasakan kemeriahan sambutan Tahun Baru tersebut seperti di Malaysia. Kehidupan di sini berjalan seperti biasa seolah-olah tiada yang istimewa.
Kalau di Malaysia, bahangnya mengalahkan Hari Raya! ...lebih-lebih lagi ketika aku mengajar di SMK Seri Kembangan, hampir 90% muridku adalah beragama Buddha. Minggu terakhir sebelum kami bercuti sudah pasti majlis sambutan Tahun Baru Cina peringkat sekolah akan di adakan secara meriah. Semua Persatuan, kelab beruniform dan individu akan mengambil bahagian dalam persembahan mahupun perberian cenderahati untuk guru-guru...Cenderahatinya tidak lain dan tidak bukan sudah semestinya buah limau Mandarin. Secara simboliknya bagi orang cina, buah limau melambangkan emas, yang bermaksud agar si penerima akan dimurahkan rezeki dan akan menjadi kaya bersama dengan kedatangan tahun baru. Ketika itu aku sudah pastinya akan membawa banyak buah limau pulang ke rumah, kadangkala hampir memenuhi raga buah-buahanku.
Di kesempatan ini ingin aku mengucapkan Gong Xi Fa Chai untuk semua sahabat dan murid-muridku yang menyambutnya...semoga ceria-ceria selalu dan harungi hari-hari mendatang dengan tabah...Tahun baru, azam baru! gong xi! gong xi!


2 comments:

Unknown said...

Good day!

hmm... kembung perut makan limau mandarin byk2.

take care everybody there...

ini bukan comment ni... saja menyinggah.

Rozie said...

TQ sempat gak menyinggah!